Pages

KEMBOJA

Kita merancang untuk melibatkan diri dalam perkembangan ekonomi di Kemboja selepas Negara tersebut membuka peluang niaga yang luas. Selain daripada HPA Halal Mart,kedai makan muslim juga perlu disegerakan memandangkan ramai kunjungan dari orang Muslim ke sana. Pertemuan dengan pihak berkuasa Negara tersebut memungkinkan HPA turut serta dalam arus ekonomi yang sedang pesat berjalan. Perhotelan yang Islamik juga wajar difikirkan segera bagi mengembalikan ruh Islamiah di negara ini.

Bahasa “cham” yang menjadi bahasa perantara mereka tidak menjadi penghalang dalam komunikasi kerana sudah ramai pelajar Kemboja yang telah menamatkan pelajaran di Malaysia. Ustaz Muhammad dan teman-teman di sana juga telahpun selesai mengikuti sijil ke 17 dan mereka terus mengirim 2 orang wakil (doctor) lagi bagi mengikuti sijil ke 18. Beberapa orang imam masjid besar di Kemboja juga telah di undang ke Malaysia untuk melihat sendiri perkembangan bisnis HPA.

Ekonomi yang berasaskan pertanian perlu segera menjalani tranfomasi teknologi bagi mengelakan masyarakat susah memajak seluruh tanah mereka yang berharga kepada orang tengah. Kesimpulanya HPA perlu hadir sebagai pemangkin di Negara tersebut atas nama persaudaraan Islam yang kukuh dan mudah-mudahan menjadi amal kebajikan kita bersama. InsyaAllah.